2013
no. 1 Notes on Autonomy and Hybrid Artistic Systems (Paulo Chagas)
no.2 Audible and Inaudible Choreography (Johannes Birringer)
no. 3 
  “The Sound of Movement Wearables” 
  (Johannes Birringer/Michèle Danjoux) Leonardo 46:3, pp. 233-40.
no. 4 Bauhaus, Constructivism, Performance (Johannes Birringer)
no.5 Information Consumerism The Price of Hypocrisy (Evgeny Morozov)
english version // german version
additional:
articles recommended by Vanessa Michielon:
John Toenjes, "Composing for Interactive Dance: Paradigms for Perception," in Sound Moves Conference 2005 – Proceedings, pp. 189-196.
Pieter Verstraete, "Interfacing Dance. Choreographing (by) gestural controls," in Sound Moves Conference 2005 – Proceedings, pp. 197-203.
Jamie Jewett, "REST/LESS: Performing Interactivity in Dance, Music and Text," in Sound Moves Conference 2005 – Proceedings, pp. 89 - 102.
Introduction to: Moving without a Body, new book by Stamatia Portanova

Excerpt from the new Manifesto on Interactive Art developed by the Interaktionslabor participants
Press Release for Interaktionslabor 2013 / Pressemitteilung zum 10. Interaktionslabor
download here (english) download here (deutsch)
Press preview: Saarbrücker Zeitung (3. August 2013)
Research Materials for the 2013 labortory:
Exhibitions
Saarländisches Künstlerhaus Saarbrücken
Ingo Bracke: "Hommage to The Cube, 13.2"

27.06.13 bis 18.08.13
Saarländisches Künstlerhaus
  Karlstraße 1
  66111 Saarbrücken
  Telefon: 0049(0)681372485
  www.kuenstlerhaus-saar.de
* * *
Stadtgallerie Saarbrücken
Anahita Razmi
„Swing State“
.
Roof Piece Teheran (left), Arsenals (right)
20. Juni - 1. September 2013
http://www.stadtgalerie-saarbruecken.de/de/startseite
Die Stadtgalerie Saarbrücken präsentiert Anahita Razmis Werk erstmals in großem Umfang mit einem Schwerpunkt auf ihren jüngsten Foto- und Video-Produktionen: Im Januar 2013 realisierte die Künstlerin mit ihrer Performance "Re/Cut Piece" in Dubai ein Re-Enactment der legendären Performance "Cut Piece" von Yoko Ono (1964). Cut Piece war ein Entblößungs-prozess, der im unmittelbaren Austausch mit dem Publikum stattfand und die körperlichen Grenzen zwischen Betrachtern und Künstlerin, zwischen Angreifern und Opfer, und auch zwischen männlichem Zuschauer-Subjekt und der Frau als Objekt spürbar machte. Mit "Re/Cut Piece" transferierte Razmi die ursprüngliche Performance aus ihrem feministischen Kontext der 1960er Jahre in das zeitgenössische Dubai.
  Bereits 2011 hatte Razmi die Performance "Roof Piece" (1973) der amerikanischen 
  Choreografin Trisha Brown zum Ausgangspunkt einer ähnlichen Überführung 
  gemacht. Während bei Brown die Dächer von Downtown Manhattan zur Bühne 
  improvisierter Tanzbewegungen wurden, nutzte Razmi die politische Bedeutung 
  der Dachlandschaft Teherans als Ort der Revolution (2009) für ihre Choreografie. 
  Aus Sicherheitsgründen war ihr "Roof Piece Tehran" jedoch nicht 
  wie Trisha Browns Stück als Live-Performance zu erleben, sondern gelangte 
  erst in dem Moment an die Öffentlichkeit, als die Künstlerin die zwölf 
  Videosequenzen des Stücks auf der Frieze Art Fair in London präsentierte.
^^^
  The video installation "Arsenals" 
  consists of a video projection and a line of black water pipes. The video is 
  showing a portrait of the artist, who is blowing clouds of smoke into the camera 
  in an endless series. The video images, playing in slow motion, are accompanied 
  by strung together extracts of movie soundtrack compositions. The pieces of 
  music originate from a selection of catchy movie scenes: catastrophes, climaxes, 
  showdowns, moments of tension / suspense. The repetition of the minimal body 
  movement in combination with the loaded musical composition produces a minimal 
  but at the same time strongly stylized image, that is referring to popular cinematic 
  strategies and effects. The staged climax is replaced and covered by a smoke 
  screen, which is transforming the physical activity into a pathetic buzzword. 
  
  A number of black sprayed waterpipes is placed in front of the video projection. 
  Their original function is abstracted by color and array, within the installation 
  they might recall an arsenal of weapons. 

Performed in January 2013 in Dubai, the work "Re/Cut Piece" is a re-enactment of Yoko Ono's seminal performance „Cut Piece“. In „Cut Piece“ Yoko Ono was sitting motionless on a stage, a pair of scissors next to her. Audience members were invited to come onto the stage and cut off pieces of Ono's clothing. The piece was first carried out in Japan in 1964, a performance in New York followed in 1965. "Re/Cut Piece" is taking Ono's performance out of its former context and original narrative to Dubai 2013, - exchanging Ono's rather insignificant performance dress to a luxury GUCCI dress. By re-focussing the performance on the value of the dress, new associations and meanings automatically invade the piece. The change of location to Dubai, -a city, often considered as a modern stereotype for splendid luxury living, prodigality, nouveau-riche, megalomania-, furthermore adds to the demand of a re-reading. What does the conjoint act of destructing a luxury dress mean in this location? An act of dissipation? An act of liberation? Considering the feminist aspect of Ono's work, can the piece find an update by relocating it to Dubai? Relating to these questions, „Re / Cut Piece“ is aiming to correspond with its performance location and work with its shifting image.
* * *
Berliner Kunstraum Tanas
"Agoraphobie“

Der Raum, in dem Protest möglich wird
* * *
Portikus, Frankfurt
Anne Imhof
"Parade"
13. Juli - 8. September 2013

Dies ist 
  die erste institutionelle Einzelausstellung der Künstlerin Anne Imhof.. 
  Die Ausstellung ermöglicht einen umfassenden Einblick in Imhofs künstlerische 
  Herangehensweise und verdeutlicht die Vielschichtigkeit, die sie ihrer Arbeit 
  verleiht. Anknüpfend an die Geschichte der Performance im Bereich der Kunst 
  sowie in der Musik und Choreografie untersucht die Künstlerin überlieferte 
  Bilder, Strukturen und Abläufe und entwickelt neue Taktiken, um zu einem 
  erweiterten Performance-Begriff beizutragen. Zentral hierbei ist die Auseinandersetzung 
  mit der viel diskutierten und oft als problematisch empfundenen Dokumentation 
  von Performance. Die Ausstellung im Portikus zeigt, wie Imhof die Vergänglichkeit 
  der Performance – durch das Einführen von unterschiedlichen Medien 
  wie Film, Zeichnung und Installation – zeitlich und räumlich zu entzerren 
  vermag. 
  
  Die Filmaufnahmen, die im Hauptraum des Portikus zu sehen sind, zeigen drei 
  Performances der Künstlerin. Die Arbeit School of the Seven Bells 
  übersetzt Robert Bresson Film Pickpocket von 1959 in eine komplexe, über 
  Monate erarbeitete und einstudierte Choreografie, die den Tanz des Taschendiebstahls 
  porträtiert. Imhofs neuste Arbeit, Aqua Leo, 1st of at least 
  two, die speziell für die Ausstellung im Portikus entstanden ist, 
  nimmt Rituale und Geheimzeichen auf, die nachts an der Eingangstür zum 
  legendären Musikclub Robert-Johnson in Offenbach zwischen dem Türsteherpersonal 
  ausgetauscht werden. Die Künstlerin greift Insider-Codes auf, die auf ganz 
  bestimmte Zugehörigkeiten hinweisen, und stellt sie in neue Zusammenhänge.
Anne Imhofs 
  Arbeiten sind bereits in ihrer Entstehung in mehreren Versionen angelegt. Diese 
  entfalten sich über einen undefinierten Zeitraum und an unterschiedlichen 
  Orten. So führte sie 2010 die Performance Ähjeii als Beitrag 
  zum alljährlichen Städelschule-Rundgang auf, um die gleiche Arbeit 
  beim Rundgang ein Jahr später in einer weiterentwickelten Ausführung 
  erneut zu zeigen. 2012 inszenierte und filmte sie die Arbeit, um sie als Video 
  zu präsentieren und live den Sound dazu zu spielen. Für die Ausstellung 
  im Portikus griff Imhof Ähjeii erneut auf und filmte die Choreografie im 
  öffentlichen Raum, ohne Zuschauer. So imitiert sie die Dokumentation der 
  Performance im Vorfeld. Dies ist beispielhaft dafür, dass die Künstlerin 
  eine Strategie entwickelt hat, mit der sie das Medium Performance von seinem 
  klassischen Ablauf „Publikum—Event—Dokumentation“ ablöst. 
  
  
  Die gleiche Vorgehensweise wendet Anne Imhof auf die zwei weiteren im Portikus 
  präsentierten Arbeiten Aqua Leo, 1st of at least two und School 
  of the Seven Bells an. Zusammen mit Ähjeii finden sie während 
  der Laufzeit der Ausstellung in neuer Variation statt. Die zuvor filmisch aufgezeichneten 
  Bewegungen, Gesten, Zeichen und Blicke der Akteure – sogar die Akteure 
  selbst – werden deutlich wiedererkennbar sein. Das Interesse der Künstlerin 
  an der Hinterfragung des „wirklich Erlebten“ bekommt durch das Einsetzen 
  von Sound eine zusätzliche Ebene. Zusammen mit Billy Bultheel vom Institut 
  für Angewandte Theaterwissenschaft an der Universität Gießen 
  hat Imhof eine mehrteilige Komposition entwickelt, die im Ausstellungsraum zu 
  hören ist und bei den Performances von ihnen live gespielt wird. So entsteht 
  eine Sprache, die sich nicht über Worte, sondern über das Zusammenspiel 
  von Bild, Bewegung und Klang vermittelt. 
  
  Die Installation im Portikus beinhaltet darüber hinaus eine überdimensionale 
  Zeichnung, die in die Decke des Raums eingespannt ist. Hier erkennt man Skizzen 
  für Abläufe der Performances, Bewegungsmuster für die Akteure 
  sowie Linien für die Aufteilung der Gruppen. Um zu verdeutlichen, dass 
  der Prozess, also auch Zeichnungen und Dokumente, welche die Entwicklung von 
  Imhofs Arbeiten beschreiben, im komplexen Konstrukt des Werks Bedeutung hat, 
  zeigt der Portikus im Obergeschoss eine Auswahl an ihren Zeichnungen. 
  
  Am 7. September schließt die Ausstellung mit einem Konzert im Portikus 
  von Imhofs Band Beautiful Balance sowie einem Auftritt von DJ Chloé im 
  Club Robert Johnson.
  
  Zur Ausstellung wird eine Publikation erscheinen. Zudem entwirft Anne Imhof 
  eine Künstleredition. 
  
  Anne Imhof wurde 1978 in Gießen geboren und lebt und arbeitet in Frankfurt 
  am Main. Sie ist Absolventin der Städelschule und wurde 2012 mit dem Absolventenpreis 
  ausgezeichnet. 2013 ist sie Stipendiatin der Hessischen Kulturstiftung. 
   
* * *
Sound Art. Sound as a Medium of Art
ZKM Karlsruhe (Germany)
March 17th, 2012–January 06th, 2013
http://soundart.zkm.de/
  http://soundart.zkm.de/en
The exhibition “Sound Art. Sound as a Medium of Art” presents for the first time the development of sound art in the 21th century at the ZKM | Media Museum and in a public space. From Futurism to Fluxus, through to Twitter sonifications, the ZKM charts the history of Sound Art during the 20th century. However, focus is placed on contemporary practices: with works from 90 artists from which approximately 30 new productions from recent years will be represented, the visitor gains insights into the unique sound cosmos of contemporary art. The sound world visualizes its own exhibition architecture, and the exhibition visitor himself becomes the generator of sounds.
  Visual experience dominates in numerous exhibitions. “Sound Art. Sound 
  as a Medium of Art” emphasizes auditory experience and transforms the 
  visual experience. The visitor is thus provided with the opportunity to become 
  acquainted with an entirely new sound cosmos, which neither radio, film nor 
  the music industry has been able to establish to such an extent.
  The Futurist painter and composer Luigi Russolo published the musical manifesto 
  “L’arte dei rumori” in 1913 elevating urban noises to the 
  level of an art. In the 1950s and 1960s representatives of musique concrète 
  and the artists of the Happening and Fluxus movement (from Yoko Ono through 
  to La Monte Young) extended the performative aspect of music; hence, in place 
  of composition there could be randomness, in place of music, silence, in place 
  of an orchestra, the sea and in place of the musician, a horse. In the 1970s 
  and 1980s Industrial Noise influenced even pop music, as well as punk music.
  At the same time, loudspeakers became the building blocks of monumental sculptures, 
  light and sound were compressed into mobile immaterial environments, inaudible 
  realities were rendered audible in a synthesis of arts and hearing was gauged 
  again by means of psychoanalytical experiments. Sonifications of information 
  and medial communication, sound environments as well as telematic or medial 
  constellations exert an influence on the present-day multiplicity of creative 
  output. In this connection, those political questions in sound art that lead 
  to critical examination of sound and listening, occupy a central place.
  The exhibition “Sound Art. Sound as a Medium of Art” makes new sound 
  perceptions not only experienceable in the museum: passers-by may encounter 
  sounds in the three installations located in the forecourt of the ZKM and five 
  installations in public areas around the city of Karlsruhe. In addition, a selected 
  concert program with outstanding performative projects enriches the exhibition: 
  LaMonte Young, Xenakis, Cage and Ryoji Ikeda are representative of the program’s 
  broad spectrum. The exhibition’s wealth of sounds has also been facilitated 
  by the richness of the archives made accessible to the Karlsruhe public for 
  the first time to this extent. Included are the “unheard avant-garde” 
  from Scandinavia, the Broken Music Archiv from Berlin and curated audiopoints 
  from european archive inventories.
Curator: Peter Weibel Co-Curator / Project coordinator: Julia Gerlach
New book publication
Tanz und WahnSinn / Dance and ChoreoMania

  ed. Johannes Birringer & Josephine Fenger
  Yearbook 21 of GTF, German Society for Dance Research.
  August 2011 / Leipzig: Henschel Verlag, ISBN-10: 3894877103
  In German and English. € 19,90
  Throughout the history of civilization, dance and madness have been intricately 
  linked to each other – from the Dionysian Mysteries of antiquity
  to contemporary flash mobs and techno raves. Individual and collective states 
  of exception have found expression and reflection as well as 
  cathartic healing through dancing. Tanz 
  und WahnSinn/Dance and ChoreoMania (online contents and illustrations) presents 
  a provocative collection of interdisciplinary studies 
  on dance and madness combining historical, cultural, schizoanalytic, medical, 
  philosophical, therapeutic and artistic perspectives 
  that explore the phenomenon.
+ + +
Texte und Kommentare zum Labor 2013 werden hier veröffentlicht
Texts and commentaries on the 2013 lab and related research subjects will be published here.